Nieuwsbrief
THE SEQUEL
Na het overweldigende succes van de eerste nieuwsbrief hier dan -na vele vragen- de tweede. Zoals het er nu uitziet zal de nieuwsbrief 3 a 4 x per jaar uitkomen.
In de nieuwsbrief komt met enige regelmaat een selectie uit onderstaande rubrieken voorbij:
- Mededelingen Bestuur
- Aankomende ritten en evenementen
- Verslagen van bijeenkomsten (bestuur; commissies etc)
- Overige mededelingen (oa bestellingen etc)
- Spotlights:
- 1 van onze leden
- 1 van onze sponsoren
- Verder een keuze uit:
- Ritverslagen
- Gezondheid/Fitheid
- Uitrusting & Technologie
- Veiligheid
- Nieuws uit de Wielerwereld
- Etc.
Vanzelfsprekend kunnen we voor het vullen van deze nieuwsbrief jullie input goed gebruiken. Graag naar: secretaris@biketeambnwl.nl.
MEDEDELINGEN BESTUUR
GOEDE DOELENRIT
Beste BNWL-ers,
De laatste week hebben we weer kunnen genieten van een lekker zonnetje. Dit voelt als een voorbode op een prachtig voorjaar.
Vorig jaar kwam uit de enquête dat de leden hebben gekozen om in 2025 de Ronde van Noord-Holland te rijden om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de . Hart- en vaatziekten hebben een enorme impact op het leven van veel mensen. Samen willen we een verschil maken door geld in te zamelen voor belangrijk onderzoek en preventie.
Help mee en doneer! Iedereen, zowel leden als niet-leden kunnen bijdragen. Je kunt jouw donatie overmaken naar het rekeningnummer van Biketeam BNWL: NL04ABNA0102586233. Vermeld aub bij de overschrijving: Donatie Hartstichting. Wij zorgen dat het in 1 keer wordt overgemaakt aan de Hartstichting.
Laten we daar 12 april 2025 met zoveel mogelijk leden aan meedoen en hoe mooi wanneer je vrienden en collega’s vraagt om jou te sponsoren.
Alvast bedankt voor jouw bijdrage! Samen fietsen we voor een gezond hart!
ALGEMENE LEDENVERGADERING 13 MAART
In het oude vertrouwde Zaanse Hoekje verzorgen we 13 maart de Algemene Ledenvergadering. Begin februari zijn de facturen verstuurd voor de contributie 2025 en zijn de boeken voor 2024 afgesloten. Na controle van de kascommissie zullen we tijdens de ALV de jaarrekening presenteren. Vanzelfsprekend versturen we de agenda voor de ALV uiterlijk 15 dagen vooraf.
SPONSORRIT
De sponsorrit staat gepland voor 10 mei 2025. We gaan zeker langs onze trouwste sponsoren. De precieze route en alle overige details volgen nog. Het zou prachtig zijn om met een representatieve groep de mooie en gezellige route te kunnen rijden. Jullie aanwezigheid gaat ongetwijfeld prachtig promotiemateriaal opleveren, voor zowel Biketeam BNWL als voor de sponsoren.
DANK AAN DE JONG FIETSSPECIALIST!
Zaterdag 1 februari hebben Pascal; Gino en Rik onze oudste sponsor De Jongh Fietsspecialist in Purmerend bedankt. Ons mooie shirt met daarop het logo krijgt een plekje in hun pas uitgebreide winkel aan de Peperstraat 20-24 in Purmerend. Let op, er geldt op vertoon van je BNWL ledenpas nog steeds een mooie korting op het assortiment, op Cyclon producten en een zeer genereuze korting op pedalen!!

IN THE SPOTLIGHTS
SPONSOR INFRAHANDS EN PROHANDS
Biketeam BNWL waardeert de sponsoren die ons helpen mooie dingen te kunnen doen voor onze leden. Hieronder kun je wat meer over hen lezen.
Infrahands, gevestigd aan de Zuiderzeelaan 119 in Weesp, is gespecialiseerd in verkeers- en veiligheidsdiensten. Het bedrijf biedt diensten op het gebied van verkeersveiligheid, spoorwegveiligheid en opleidingen, waaronder trainingen voor verkeersregelaars en Vca-certificering. Met een eigen opleidingscentrum en ervaren professionals streeft Infrahands naar snelle, flexibele en efficiënte service.
Prohands, eveneens gevestigd aan de Zuiderzeelaan 119 in Weesp, levert multi-inzetbaar personeel voor diverse werkzaamheden. Hun diensten omvatten bouwruiming, keetschoonmaak, (assistent) timmerwerk, algemene schoonmaak, glasbewassing en het leveren van portiers of verkeersregelaars. Als familiebedrijf met VCA- en ISO-certificering legt Prohands de nadruk op flexibiliteit in planning en klantgerichtheid.
EN VERDER:
Na het fietsen zien de meesten van ons in de donkere wintermaanden een flink lagere gemiddelde snelheid op hun Garmin; Wahoo; Hammerhead; Sigma; Lezyne; Bryton of Polar. Om je op te beuren publiceren we in deze nieuwbrief een artikel van Thomas Zijlma uit Bicycling.com.
Waarom voelt windkracht 5 in de zomer stukken minder erg dan in december en waarom ga je in januari minder hard dan in juni, terwijl je evenveel fietst en getraind hebt. Het antwoord lijkt in de natuurkunde te liggen…
Uit onderzoek en berekeningen van het KNMI (van 1981-2010) blijkt dat koude lucht een hogere luchtdichtheid heeft. De luchtdichtheid wordt berekend aan de hand van de temperatuur en de luchtdruk aan de grond. Gebruikmakend van ‘de ideale gaswet’ wordt zo berekend dat grofweg de luchtdichtheid met 0,4% afneemt naarmate de temperatuur stijgt. Omgekeerd evenredig werkt dit ook: naarmate het kouder wordt, neemt de luchtdichtheid dus toe. Voila: winterlucht is dus ‘dikker’ dan zomerlucht.
Hier is dus het ei van Columbus. Hoe kouder wordt, hoe zwaarder de lucht en dus hoe meer weerstand je ervaart tijdens het fietsen. De luchtweerstand (naast het beklimmen van een berg natuurlijk) is sowieso je grootste vijand op de fiets. Je frontaaloppervlak bepaalt in gigantische mate je luchtweerstand. Daarom maken velen zich ook zo druk over hun aerodynamica (red: Leve onze professionele wielerkleding!). Maar deze toename van luchtdichtheid in de koude maanden van het jaar kost je zo maar 1 tot 2 kilometer per uur verschil ten opzichte van die heerlijke zomerse ritten. Het zou ook goed de verklaring kunnen zijn waarom windkracht 5 in de zomer minder hard aanvoelt dan in de winter. Er blaast namelijk dikkere lucht tegen je aan. Maar hierbij heeft zeker ook de gevoelstemperatuur een invloed. Dat is dan alleen weer een heel andere natuurkundige wet.
Dat je gemiddelde snelheid op je racefiets in de wintermaanden ook tot wel 2 kilometer per uur langzamer is, heeft niet alleen te maken met de dikkere lucht. Vermoedelijk spelen hierbij ook je angst in glibberige bochten en je stuggere banden een rol. Door lagere temperaturen is ook het rubber van je banden minder soepel wat ten koste gaat van je rolweerstand.
Genoeg redenen dus om in de winter stug door te trainen, want blijkbaar verbrand je én meer calorieën en vet als je fietst in de kou én word je van in de winter trainer nóg sterker!
We zien al weer wat meer zon!!
Nu de temperaturen nog. Veel fietsplezier!!